Friday, July 27, 2012

Sambutan raya

Sebelum puasa dh semangat org nk sambut raya

Friday, June 8, 2012

Perfume paling Hot.

Pati haruman kereta paling Hot masa kini. Ia didatangkan didalam botol yg comel dan cantik. Wangian bertahan sehingga 40 hari.


Hanya gantung pada batang lampu signal atau batang wiper kereta dan nikmati baunya.


Pasti tak rugi.











Tuesday, May 8, 2012

Tips Meransang Minda Bayi Anda


Sesapa yang ade anak kecik buley la buat cara ni utk merangsang otak bayi.aku pon klu tak letih aku buat juga..klu letih aku suh bini aku yg buat..hehe

50 aktiviti menarik (dan berdasarkan sains) yg disyorkan ini pasti membuahkan hasil.


1. BERTENTANG MATA.
Ambil peluang ketika mata si kecil terbuka luas dan lihat dalam-dalam anak matanya. Bayi kecil dapat mengenal wajah di awal usia dan wajah anda adlah yang paling penting. Setiap kali dia
merenung anda, dia sedang membina memorinya.

2. BERCAKAP-CAKAP DENGANNYA.
Walaupun reaksi yang akan anda dapat adalah rupa keliru dan hairan di wajahnya, cuba berhenti sebentar di antara ayat untuk menggalakkan bayi memberi reaksi. Lama-kelamaan, dia akan dapat menangkap ritma perbualan dan mengisi ruang kosong yang anda biarkan senyap tadi.

3. JIKA BOLEH, SUSUKAN DENGAN SUSU BADAN.
Lakukan selama mana yang anda boleh. Tahukah anda bahawa kenyataannya adalah, kanak-kanak bersekolah yang disusukan badan semasa bayi tinggi Iqnya. Tambahan pula, dengan menyusu badan anda dapat merapatkan hubungan dengan bayi sambil menyanyi, bercakap atau membelai rambutnya.

4. JELIRKAN LIDAH.
Kajian menunjukkan bahawa bayi yang baru lahir semuda dua hari dapat meniru pergerakan wajah yang mudah – ia menandakan kaedah penyelesaian masalah di awal usia.

5. HASILKAN BUKU BINATANG.
Sekali lagi anda melawat zoo, ambillah gambar-gambar haiwan kesukaannya untuk dialbumkan. Kemudian, ‘bacalah’ buku itu bersama-sma sambil menamakan haiwan yang dikenali atau membuat bunyi-bunyi binatang dan cerita haiwan.

6. GELETEKLAH BAYI ANDA.
Geletek keseluruhan tubuhnya. Ketawa, merupakan langkah pertama dalam perkembangan humour bayi. Permainan seperti ‘cak cekur’ dan ‘labah-labah panjat perigi’ dapat mengajar anak bagaimana hendak menjangka apa yang bakal berlaku.

7. TUNJUKKAN PERBEZAAN.
Pegang dua keping gambar lebih kurang 8-12 inci jaraknya dari muka bayi anda. Gambar-gambar tersebut seharusnya lebih kurang sama tetapi ada sedikit perbezaan (mungkin salah satunya ada pokok dan satu lagi tiada). Bayi yang masih kecil pun boleh melihat kedua-duanya dengan teliti dan mencari perbezaannya. Ini dapat membantu perkembangan dalam pengecaman huruf dam pembacaan apabila dia besar kelak.

8. BERKONGSI PANDANGAN. Bawalah bayi anda berjalan-jalan dalam pendukung bayi yang boleh diikat ke badan anda dan beritahu semua perkara yang anda nampak kepadanya. “Tengok anak kucing tu” atau “Besarkan pokok ni!” atau “ Dengar tak bunyi bomba tu?” – untuk membekalkan bayi anda dengan sebanyak mungkin perbendaharaan kata.

9. NYANYIKAN LAGU UNTUKNYA. Belajarlah sebanyak mungkin lagu yang anda boleh atau rekalah lagu anda sendiri (“mari kita tukar lampin, tukar lampin, tukar lampin….”). Mainkan lagu Beethoven atau Beatles… Ada kajian yang mencadangkan bahawa mempelajari ritma muzik, ada kaitan dengan pembelajaran matematik.

10. GUNAKAN MASA MENUKAR LAMPIN SEPENUHNYA.
Gunakan waktu menukar lampin untuk mengajar bahagian-bahagian badan atau pakaian. Ceritakan sambil menukar lampin untuk mengajar bayi menjangka rutin.

11. SENTUH DAN RASA.
Simpan sekotak helaian kain dengan tekstur yang berbeza-beza; sutera, kain tuala, kain kapas dan linen. Perlahan-lahan sapukan kain-kain tersebut pada pipi, kaki dan perut bayi sambil bercerita bagaimana rasanya.

12. PERGI MEMBELI-BELAH.
Bila anda perlukan rehat daripada menari dan menyanyi, lawatlah pasaraya. Wajah-wajah, bunyi-bunyian dan warna-warna yang ada di sana menghiburkan bayi.

13. BERI KATA KUNCI.
Jika anda berkata “Mak nak buka lampu ni,” sebelum menekan suis, anda sedang mengajar sebab dan akibat.

14. BERI KEJUTAN.
Kadangkala, gembirakan bayi dengan meniup muka, tangan atau perutnya perlahan-lahan. Cuba tiup sambil membuat corak dan lihat reaksinya.

15. SEDIAKAN BANYAK TISU.
Jika bayi anda suka main tisu, biarkan sahaja. Dengan hanya beberapa sen, anda mendapat alat mainan deria yang boleh direnyuk dan digosok. Sorokkan mainan kecil di bawah tisu dan biarkan dia mencari.

16. BACA BUKU.
Berulangkali. Saintis telah mendapati bahawa bayi semuda lapan bulan dapat belajar mengenali turutan dalam cerita jika dibaca dua atau tiga kali berturutan – ia dipercayai membantunya belajar bahasa.

17. MAIN CAK-CAK.
Menyorok-nyorok bukan sahaja dapat membuatkan dia ketawa. Bayi anda belajar bahawa objek boleh hilang dan muncul kembali.

18. JANGAN LUPA REHAT. Luangkan masa beberapa minit sehari dengan hanya duduk di atas lantai bersama bayi anda – tanpa muzik, tanpa cahaya terang, tanpa mainan. Hanya biarkan anak meneroka dan lihatlah ke mana dia membawa anda.

19. MAIN DENGAN WARNA.
Pilih satu warna dan suruh anak anda cari objek lain yang sama warna sewaktu anda berdua berjalan atau menaiki kereta bersama. Kemudian, suruh pula anak memilih warna untuk anda pula mencarinya

20. BIARKAN DIA BERMAIN DENGAN MAKANANNYA. Apabila anak sudah boleh makan, hidangkan makanan dengan tekstur yang berbeza – termasuklah kacang pea dimasak, bijirin, pasta atau cebisan daging dikisar. Dia dapat berlatih mencubit dan meneroka deria rasanya.

21. ANGKATKAN SAHAJA.
Jika bayi anda asyik menjatuhkan barang mainannya dari kerusi makannya yang tinggi, angkatkan dan beri kembali kepadanya walau berapa kali pun dia melakukannya. Dia sebenarnya sedang belajar dan menguji hukum graviti. Berikan dia beberapa keping kertas atau bola tennis, letakkan besen besar di bawah kerusinya dan biarkan dia menjalankan eksperimennya sendiri.

22. BIAR DIA MEMBEBEL.
Bayi anda memahami suara tinggi dan bunyian aneh yang anda buat.

23. LATIHAN MENEKA.
Gunakan beberapa cawan plastic dan sorokkan satu permainan kecil di bawah salah satu cawan tersebut dan biarkan dia meneka sambil mencari mainannya.

24. BINA LALUAN HALANGAN.
Tingkatkan kemahiran motor dengan meletakkan kusyen sofa, bantal, kotak atu permainan dia tas lantai dan kemudian tunjukkan kepada bayi bagaimana hendak merangkak di bawah, di atas atau di sekeliling halangan tersebut.

25. IKUT RENTAKNYA.
Semakin anak anda membesar, dia semakin suka mencuba kreativitinya untuk melihat jika anda benar-benar mengikut apa yang dia lakukan seperti membuat bunyi aneh, merangkak secara terbalik atau ketawa.

26. BUAT MUKA LAWAK.
Kembungkan pipi dan suruh anak sentuh hidung anda. Bila dia sentuh sahaja, poof! Tiupkan ke mukanya. Suruh dia tarik telinga anda dan jelirkan lidah. Buat bunyi yang pelik ketika dia memegang kepala anda. Amalkan rutin yang sama tiga ke empat kali dan kemudian tukar caranya untuk membiarkan anak kembali meneka.

27. RASA SEKELILING ANDA.
Berjalan-jalanlah di sekitar rumah dengan mendukung bayi. Letakkan tangannya pada tingkap, kain, daun dan objek-objek selamat yang lain sambil me’label’ barangan tersebut.

28. CERITAKAN KISAH DONGENG.
Pilih kisah dongeng kegemarannya dan tukarkan nama watak utama ke nama anak supaya dia seronok.

29. BAYANGAN WAJAH.
Biarkan bayi anda merenung dirinya di dalam cermin. Dia mungkin menyangka yang dia sedang memerhatikan budak comel yang lain, tetapi dia akan menyukainya bila bayi “yang lagi satu” senyum dan melambai padanya.

30. (KADANGKALA) BIARKAN DIA JADI BOS.
Bina keyakinannya dengan memberi peluang untuk dia memilih salah satu daripada dua pilihan: mangkuk berlainan warna ketika waktu makan, contohnya. Dia akan tahu bahawa keputusannya diambil kira – dan boleh berlatih menghafal nama warna.

31. GOYANGKAN BADAN. Ajar anak untuk menari twist dan menjerit, mengepak seperti ayam atau berpusing seperti ballerina. Boleh juga menggoyangkan badannya dengan berzikir contohnya LAILAHAILALLAH..LAILAHILALLAH .

32. JADILAH TAMAN PERMAINAN.
Berbaring di atas lantai dan biarkan bayi anda memanjat dan merangkak di atas anda. Ia lebih murah daripada membeli gymnasium mainan dan lebih menyeronokkan. Anda dapat meningkatkan koordinasi dan kemahiran menyelesaikan masalahnya.

33. KIRA SEMUANYA.
Kira berapa banyak blok kayu yang boleh anak anda susunkan. Atau jumlah anak tangga dalam rumah anda. Atau jari jemari tangan dan kakinya. Kira dengan kuat dan pasti dia akan mengikut anda.

34. GUNAKAN MASA BERCERITA SEPENUHNYA.
Tunjukkan segala gambar dengan terperinci, dan Tanya anak anda segala jenis soalan daripada soalan abstrak (“adik rasa kenapa Pekan nak makan telur tembakul ibunya?”) sehinggalah ke soalan konkrit (“Pernah tak adik nampak kucing putih?”)

35. TUTUP TV.
Bayi anda memerlukan interaksi secara berdepan drngan seseorang yang tidak dapat diberikan oleh rancangan TV, walau sebaik manapun rancangan itu mengajarnya

36. TUKAR PEMANDANGAN.
Tukar kedudukan kerusi makannya di sebelah meja yan lain. Anda dapat mencabar memorinya untuk mengingat di mana hidangan diletakkan setiap kali waktu makan.

37. MAIN PERMAINAN MEMORI WAJAH KELUARGA.
Ambil gambar wajah-wajah ahli keluarga yang penting dlam kehidupan bayi anda, buat dua salinan bagi setiap satu gambar – dan anda sudahpun ada satu set kad suai padan. Susunkan ia menghadap ke atas di atas lantai, dan bantu anak anda mencari dua kad yang serupa. Semakin bayi anda membesar, anda boleh mengubah cara bermain dengan menyusunnya menghadap ke bawah (menelangkupkannya) .

38. RAKAM VIDEO UNTUKNYA.
Tonton video bayi anda mandi buat kali pertama, belajar merangkak, main dengan nenek dan datuk bersama-sama dengannya. Ceritakan kisah video itu untuk mengasah kemahiran berbahas dan memorinya.

39. MAIN HUJAN.
Lompat ke dalam lopak air yang besar. Duduk di atas rumput basah bersamanya. Walaupun kotor, ianya menyeronokkan dan merupakan salah satu cara belajar tentang basah dan kering.

40. MENANGKAP SERANGGA.
Tunjukkan gambar serangga tidak berbahaya (kumbang ladybird, cengkerik, rama-rama) di dalam majalah atau buku, kemudian pergi ke taman bunga untuk mencarinya.

41. BERGURAU-SENDA.
Tunjukkan gambar Pak Cik Mat dan katakana “Ini Ibu.” Kemudian akui ke*****an anda dan ketawakan ‘gurauan’ anda itu untuk membina naluri humour dalam dirinya.

42. MAIN DENGAN PAKAIAN.
Biarkan anak anda bermain dengan pakaian lama ayahnya. Cari kembali topi-topi, skarf atau sarung tangan lama. Main permainan olok-olok dan biarkan kreativiti dan imaginasinya membawa anda.

43. AJAR TENTANG ISIPADU.
Kumpulkan cawan-cawan atau bekas plastik yang berbeza saiz, dan biarkan anak anda memenuhkan air ke dalamnya. Kadangkala, dia akan hanya menuangkan sehingga setengah penuh. Terangkan kepadanya cawan yang mana lebih besar dan yang mana lebih kecil.

44. HASILKAN ALBUM KELUARGA.
Masukkan gambar saudara mara jauh dan dekat, selalulah melihatnya untuk membina memori anak anda. Sewaktu neneknya menelefon, tunjukkan gambar nenek sewaktu anak bercakap dengannya di telefon.

45. SURUH ANAK MEMBUAT KERJA.
Anak kecil boleh membantu mengasingkan pakaian yang ingin dicuci mengikut warna. Dia juga boleh mengasingkan bajunya di antara baju-baju lain.

46. PERGI KE PERPUSTAKAAN.
Ambil peluang bila perpustakaan anda menganjurkan sesi bercerita atau tayangan teater boneka. Selain itu, barisan buku-buku juga pasti tidak menjemukan.

47. CONTOHI CARA SESAME STREET.
Khaskan satu minggu untuk satu abjad. Contohnya, baca buku yang bermula dari A, makan makanan A, potong snek mengikut bentuk A, dan tulis huruf A di halaman luar rumah dengan kapur.

48. MAIN BERULANG-ULANG.
Cari semula permainan lamanya sewaktu dia masih bayi. Anda pasti kagum dengan kebolehannya mencari cara baru untuk bermain dengan permainan lamanya itu.

49. MAIN “TIRU-MENIRU”.
Merangkak dengan kelajuan yang berbeza-beza supaya anak boleh meniru anda. Berhenti sekali-sekala untuk bermain permainan lain.

50. BERCAKAP TENTANG PERASAAN.
Peluklah dia waktu dia ingin tidur dan tanya apa yang membuatkan dia gembira atau sedih hari ini. Apa yang membuatnya marah atau bangga? Anda akan bantu dia memahami apa yang telah berlaku dan cara melabel emosi. Aktiviti ini harus dikekalkan sehinggalah dia masuk Universiti nanti.

Saturday, September 24, 2011

Suasana Malam Ajoi & Isteri

Pada suatu malam,isteri ajoi pulang ke rumahnya....

Di dalam biliknya, dia berkata kepada si ajoi ,

" Buka baju saya....".
Ajoi patuh....

si isteri berkata lagi,
"buka seluar saya..."

Ajoi ikut sahaja apa yang tlh dikatakan isterinya....

Lalu si isteri berkata lagi,






"dan.... jangan pakai baju dan seluar saya lagi !!!!!!!!!!!!"

Thursday, September 8, 2011







Ini gambar kenangan raya aku masa muda remaja. Ambil gambar atas moto abg aku ni, masa ni umur aku baru masuk 16 tahun. Yg sebelah tu sepupu aku. Azmi namanya.

------------------------

Korang ada gambar raya zaman korang remaja atau kanak-kanak tak?

Jom kongsi bersama saya.

Caranya:

Copy Tajuk ini: Gambar kenangan raya dulu-dulu
Buat entri korang guna tajuk tu.
letak gambar kenangan raya korang (berapa keping pun tak pa)
Cerita sikit pasal gambar tu
dan copy url post korang dan letakkan kat komen bawah ni.

Seorang pemenang Yg Bertuah akan saya bagi free top up RM10.
Game ni akan tamat pada 29 Sept 2011 jam 11.00 malam.



Harap ada yg mahu berkongsi dan join.

Nilai Hantaran Mengikut Taraf Pendidikan

Nilai Hantaran Kahwin Mengikut Harga Purata Terkini dan Status Pelajaran di Seluruh Semenanjung :-
UPSR, PMR/SRP : RM1,000-RM3,000, SPM : RM3,000-RM8,000 STPM/DIPLOMA : RM8,000-RM12,000, DEGREE : RM12,000-RM15,000... 2ND DEGREE/MASTER : RM15,000-RM20,000, PHD : RM20,000-RM30,000 ***TETAPI YG DEGREE KE ATAS KALAU XPANDAI "MASAK" AUTOMATIC AKAN DI TOLAK 50% DRPD NILAI BIDAAN (hahahahahaha!!!)

Saturday, August 27, 2011

Salam Aidilfitri

Saya mengucapkan Selamat Hari Raya Maaf Zahir batin kepada semua rakan-rakan blogger semua.

Monday, August 8, 2011

Bahan babi dalam ubat-ubatan dan Makanan




Awasi ubat-ubat yg anda makan. Mungkin ada galetin babi!!.


P/S: kalau ubat-ubatan dari KKM macam mana yer?

Tuesday, July 19, 2011

Monday, July 11, 2011

Makan Belut


Korang pernah makan belut atau nama saintifiknya Monopterus albus.
Kalau tgk dari fizikal belut ni nampak macam ular tapi dia bukan spisis ular dia masih diketegorikan sebagai ikan.
Belut ni hidup di dalam air dan selut. (kat sawah banyak la)

Masa aku kecik-kecik dulu rajin tangkap belut guna pancing khas dan bubu. bubu ni buat dari batang paip dan letakkan umpan ikan sepat dalamnya. Nak bagi contoh gambar tak de la pulak hehehe. Waktu lepas org ambik padi kami turun sawah cari lubang-lubang belut.

Kalau yg belum pernah rasa, belut ni macam rasa isi ikan keli.
Belut boleh buat goreng atau buat sup. sama mcm masak ikan keli. Buat laksa pun sedap.

Kat belah utara ni kalau makan laksa ada yg letak belut sebagai bahan utama dlm kuah laksa.

Ada satu forum saya join iaitu forum carigold. seorang rakan dalam forum ni ada pengalaman adik dia yg rajin makan belut. Ini saya copy kan post dia dari forum tu.

Ini pengalaman benar...apa yang aku lihat pada adik aku...dia memang suka sangat makan belut samada goreng atau masak sup...maklumlah rumah di kawasan sawah padi...bapak aku memang rajin cari belut ni. Kesannya,kulit adik aku ni memang bersih dan licin. Panau ke...kurap ke...ruam2 ke...gatal2 ke...memang tak ada. Senang citer adik aku tak payah pakai apa2 jenis pelembut kulit atau facial foam pun...aku...baru jamah secubit...dah terbayang lain...terus tak jadi makan...tp rasanya manis...rasa lagi sedap dari ikan keli...

Pergi ker forum

Khasiat Belut:

Sekiranya diamalkan memakan belut, ia dikatakan boleh menguatkan daya tahan tubuh, menstabilkan tekanan darah, menghaluskan kulit, mencegah penyakit mata, menguatkan daya ingatan dan membantu mencegah hepatitis. Belut juga kaya dengan lemak, kalsium, vitamin B, Vitamin D dan zat besi. Ramai yang percaya belut boleh membantu mengubati penyakit seperti buah pinggang, lelah, darah gemuruh, lemah tenaga batin dan penyembuhan luka pembedahan.


Jangan geli makan belut ni sebab ia banyak khasiat dan baik utk kesihatan.

Tak Pernah Minum Kopi




ARAU - Seorang warga emas di sini yang menyambut ulang tahun kelahiran ke-100 bukan sahaja masih kuat bekerja malah mampu berjalan kaki sejauh lima kilometer sehari mengalahkan orang muda.

Saad Jasin memiliki rahsia tersendiri untuk kekal sihat walaupun usia sudah lanjut iaitu dia tidak mengambil makanan bergoreng dan tidak minum kopi.

Kelmarin insan istimewa itu diraikan oleh anggota keluarganya seramai 76 orang di rumahnya di Kampung Paya Guring dekat sini.

Majlis berlangsung cukup meriah termasuk acara memotong kek dan pulut kuning oleh insan berkenaan.

"Saya tidak pernah makan makanan bergoreng dan minum kopi kerana ia melemahkan anggota badan dan tulang.

"Saya hanya makan nasi berlauk dan minum air kosong dan teh sahaja setiap hari.

"Bagi mengelak badan jadi bongkok, saya bangun pagi dengan duduk perlahan-lahan sebelum berjalan.

"Elak bangun dengan keadaan tergesa-gesa yang boleh mengejutkan tulang kita," katanya pada pemberita di sini semalam.

sumber: Kosmo

Thursday, July 7, 2011

Lisa vs Neelofa

Sapa paling anda minat..
Lisa Surihani atau Neelofa.

# Copy gambar diatas.
# Buat entry Lisa Surihani vs Neelofa
# Copy url entri korang tu dan post kat komen disini.
# Kita tengok sapa yg lebih ramai peminatnya.

Ke Ipoh Perak


Hari selasa 5/7/211 aku pergi ke Gopeng Perak sebab menghadiri kursus. dapat ambil satu gambar ni. memang tak de makna apa cuma aku tertarik dgn kreativiti Majlis Perbandaran Ipoh kerana menghias tiang-tiang jambatan supaya nampak lebih menarik.

Friday, July 1, 2011

Boikot Astro

KUALA LUMPUR – Kempen pemboikotan Astro bermula hari ini apabila lebih 70 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang diterajui Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) menyeru tiga juta ahli dan penyokong mereka supaya tidak membuat pembayaran bil selama tiga bulan berturut-turut ke stesen televisyen berbayar itu.

Arahan itu turut meliputi pemboikotan terhadap barangan dan pengiklan yang mengiklankan produk mereka di stesen televisyen berkenaan.

Langkah ini diambil setelah amaran dan rayuan yang dibuat sebelum ini dipandang sepi oleh Astro malah stesen itu dilihat semakin angkuh mempertahankan pendirian mereka.

Pengerusi Majlis Penasihat PPIM, Tunku Azwil Tunku Abdul Razak berkata, walaupun tanpa Astro, pengguna kini masih boleh beralih kepada perkhidmatan Unifi dan juga perkhidmatan menggunakan aerial seperti yang wujud selama ini.

” Kita tak mati tanpa Astro, kita juga bukan nak bermusuh dengan mereka, tetapi kita tidak mahu mereka sesuka hati menekan kita dengan pelbagai bayaran seolah-olah mereka mempunya kuasa mutlak untuk berbuat apa saja sehingga sanggup mengetepikan pandangan pelanggan, termasuk arahan daripada kerajaan sendiri.

” Astro jangan pandang remeh kempen ini kerana kita pernah berjaya dalam kempen pemboikotan beberapa barangan sebelum ini dan kita akan membuktikan sekali lagi ‘kemampuan’ kita pada stesen televisyen terbabit.

” Sekejap lagi kita akan mula menghantar sistem pesanan ringkas (SMS) kepada semua ahli , kempen ini akan berkuatkuasa sehingga Astro akur pada permintaan kita” tegasnya.

Tunku Azwil menambah, dengan memperoleh keuntungan sehingga RM800 juta pada tahun kewangan yang berakhir pada 2010, tidak ada sebab untuk Astro terus menekan pelanggan mereka dengan caj yang melampau.

Astro baru-baru ini mengumumkan bahawa mereka akan melakukan pelarasan terhadap pakej yang ditawarkan berkuatkuasa 11 Julai ini dengan harga langganan diselaraskan bergantung kepada pakej pilihan pelanggan.

Sesetengah pelanggan mungkin mengalami kenaikan sekitar RM1 hingga RM15 sebulan, manakala yang lain pula akan menikmati penjimatan RM4 hingga RM14.95 sebulan.

Bagaimanapun notis mengenai kenaikan bayaran perkhidmatan yang dikeluarkan oleh Astro kepada pelanggannya dianggap tidak sah kerana tidak mendapat kebenaran dari Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) terlebih dahulu, kata Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim.

Dalam perkembangan yang sama, Tunku Azwil berkata, usaha licik Astro juga jika tidak dibendung, akan membunuh masa depan industri penyiaran negara.

” Untuk pengetahuan anda, Astro mengenakan caj iklan yang rendah kepada syarikat yang ingin mengiklankan produk mereka, iaitu sama dengan kadar iklan stesen radio.

” Caj ini sudah tentu tidak boleh ditandingi oleh stesen televisyen tidak berbayar seperti RTM dan TV3, akhirnya pengiklan akan lari ke Astro secara perlahan-lahan dan kesemua stesen televisyen percuma ini pasti akan mengalami kesukaran untuk bertahan,” ujarnya.

Mengenai pandangan yang mengatakan pihak Astro terpaksa menaikkan kadar cajnya disebabkan program berkualiti yang disediakan, Tunku Azwil berkata, ia bukanlah alasan untuk menambahkan beban.

Ujarnya, jika itu dijadikan alasan untuk menaikkan harga, ia ibarat satu ‘ugutan’ kepada para pelanggannya.

” Kepada kerajaan, tolonglah bela hak pengguna kerana kita dah ada pelbagai akta seperti Akta Perlindungan Pengguna 1999 dan Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

” Pengguna muak dengan gelagat Astro yang sudahlah memonopoli pasaran hampir 20 tahun lamanya, mereka juga bertindak berlawanan dengan semangat 1Malaysia iaitu rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan,” ujarnya. – OlehSYAHRIL A. KADIR (

sumber - Mynewshub.my



P/S: Apa pendapat korang? nak join tak boikot astro ni? Bagi aku bukan boikot tak bayar 3 bulan tapi bokot tutup terus akaun dgn astro ni. Baru kena buku dgn ruas. Kita pengguna ada hak.

Thursday, June 30, 2011

Saturday, June 18, 2011

Selamat Hari Bapak


Kepada semua bapak, aku ucapkan selamat hari bapak termasuk aku. Semoga aku menjadi bapak yg baik dan boleh memimpin anak-anak aku.


P/S: Al-Fatihah utk arwah bapak aku, Jamhari bin Hj. Ali.


Friday, June 17, 2011

Pak cik masuk tandas perempuan

Ada sorang pakcik masuk tandas pompuan. Apa lagi semua pompuan yg ada kat situ pun menjerit.

"Pakcik tandas ni untuk pompuan".

Pakcik tu dgn selamba bukak suar dia dan berkata, "ni pun utk pompuan"


P/S: ini macam pun ada ke???
Pada minggu hari sabtu 12hb Jun 2011 kami sekeluarga pergi berkelah di Batu Feringgi, Pulau Pinang.
Berkelah bersama keluarga abg zul dan abg din.
Kami bertolak dari rumah mak di titi serong, parit buntar, perak.
Berikut adalah sedikit gambar semasa perkelahan disana.


Gambar diambil diatas feri.

dah sampai terus makan, lapar sebab dah pukul 12.45 tgh.

Nak mandi rasa tak sesuai sebab hari terlalu panas terik. Lagipun anak aku demam.

Anak aku yg kiri sekali berebut senduk dengan Asfar (anak abg din)

Lepas berkelah kami singgah di rumah pak ndak yg tinggal di teluk kumbar. Pak ndak ni bapak saudara sebelah ayah. Lepas singgah rumah pak ndak kami pergi makan mee udang yg tak jauh dgn rumah pak ndak, ilyana Cafe nama kedai ni. Sempoi gak udangnya besor-besor beb.Tengok tu semangkuk besar habis kami bedal.

Lepas sembang-sembang dgn pak ndak kami terus balik rumah mak kami kat titi serong, perak.

Tuesday, June 14, 2011

Hujan

Sekarang pukul 1.10pm 15/6/2011 hari Rabu
Cuaca: Hujan
Mood: mengantuk

Nak tidur tapi sekarang kat opis lagi. hemmmm??

Hanis Zalikha - Blogger Pilihan

Pada hari ni aku ziarah blog Hanis Zalikha
blog Hanis Zalikha ni memang agak menarik tetapi aku masih belum membaca kebanyakan post dalam blognya.

blog Hanis Zalikha Kepada semua blogger bolehlah melawat atau ziarah blog ini.






P/S: Happy Posting Happy blogging.

Adik Adifah yg Comel


Adik Adifah yg comel.
Walaupun adik tidak seperti kanak-kanak yg lain tetapi percayalah kami sekeluarga tetap sayangkan adik.

ikhlas daripada: Paksu,

BEN ASHAARI blog

BEN ASHAARI : 5 BLOG PILIHAN HATI

Post hari ni berkenaan aku masuk pertandingan 5 blog pilihan hati ben ashaari.
Kenapa blog Ben Ashaari. Ben Ashaari ni antara blogger yg terhebat dan ramai pengikutnya.
jd kalau list aku tersenarai dlm blog dia besarlah harapan utk aku ramai kenalan dlm blog aku.
mana tau ada rezeki boleh up aku punya blog lak hehehe...

Sunday, June 12, 2011

Bertukar-tukar blog

Salam sejahtera kepada semua blogger.
memandangkan anda dh sampai ke blog saya ni apa kata korang tinggalkan alamat blog korang di bahagian komen ini dan kita dapat berkongsi2 blog masing2. Sama2 merasa.
Setiap blog yg saya terima akan saya masukan dibahagian (blog kegemaran ku).

Selamat berblogging.

Thursday, June 9, 2011

BONUS utk pengedar

Tahukah anda yang jomedar.com
kini telah ada satu lagi BONUS
tambahan terbaru istimewa untuk
para pengedarnya seperti anda.


Jumlahnya sehingga RM1500 sebulan!

Klik sini >>>----- Jom edar
untuk lihat perinciannya.

Wednesday, June 8, 2011

Payudara petunjuk ekonomi

LONDON: Sebuah firma pemborong runcit Britain, Debenhams, mendakwa saiz payudara wanita boleh digunakan untuk menentukan kedudukan ekonomi negara.

Debenhams berkata saiz coli berubah seiring turun naik ekonomi Britain, selepas menjalankan kajian terperinci membabitkan sejarah payudara wanita Britain. “Kini kita boleh melihat rekod ekonomi Britain hanya dengan mengikut peredaran zaman. Sejarah ekonomi negara berkembang bersama besar atau kecilnya saiz coli,” kata jurucakap Debenhams, Ed Watson. Beliau berkata ahli sejarah seperti Simon Schama dan David Starkey kini tidak lagi menjalankan kajian di perpustakaan, sebaliknya hanya melihat saiz payudara wanita untuk menentukan situasi keseluruhan rakyat negara ini.

Awal abad ke-21 menyaksikan kadar inflasi meningkat dalam pelbagai cara dan wanita terpaksa menggunakan segala aset yang ada termasuk payudara untuk keselesaan hidup mereka. – Agensi

PS: Boleh pulak begitu?

Thursday, May 26, 2011

Jom Jadi Pengedar Minyak Wangi Keluaran Semerbak

Mencari peluang perniagaan??
Inginkan perniagaan yg bermodal rendah tetapi menguntungkan.

Ini dia satu perniagaan yg boleh dibuat secara kecil-kecilan atau secara sederhana dgn modal yg anda mampu.

Jadilah pengedar wangian Semerbak bersama kami.

Bermacam-macam produk wangian ada sampai wangian utk kenderaan pun ada.

Utk maklumat lanjut layari link bawah ini.
>
>
>

Utk pengedar dari kawasan utara seperti Penang dan Sg. Petani boleh hubungi saya.

Zubir 012-5648649

Monday, May 23, 2011

Tuesday, May 10, 2011

Adakah Anda Penyokong Peniaga Muslim


Sememangnya kita ketahui bertapa banyaknya perniagaan yg telah dikuasai oleh bangsa asing termasuklah yg menjual makan dan minuman.

Pernah tak kita pergi beli sesuatu barang di kedai kita bertanya kepada penjual tu adakah barang ini keluaran muslim atau tidak. Memang tak ramai yg buat perkara itu.

Semoga lepas ni kita cuba membantu bangsa kita sendiri dalam memajukan pernigaannya.


Sunday, May 8, 2011

Wangian Kereta Jenama Carsemerbak




Terbaharu!!

Wangian Kereta jenama Carsemerbak
Terdapat 5 Wangian yg segar

Pacific Air - (7ml)
Lemon - (7ml)
Green Apple - (7ml)
Vanilla Bouquet - (7ml)
Aqua - (7ml)

Rm11.00 utk satu botol
Tahan sehingga 45 hari.

Pengedar dikehendaki keuntungan 38%.
Hubungi saya Saadon 012-5648649

Layari: >>>> ----- Jadi Pengedar


Friday, May 6, 2011

Mother's Day

This video is a dedication for my mom who gave me birth and love me so much when i was growing up. Happy Mothers Day

Friday, April 29, 2011

Semak Keputusan Penempatan Ke Matrikulasi KPM


Semak Tawaran masuk Matrikulasi

Laman web rasmi semak keputusan klik bawah:

http://apps.moe.gov.my/matrikulasi/tawaran/


Cara Semakan Matrikulasi 2013 (Keputusan Kemasukan) Secara SMS?

Anda juga boleh SEMAK KEPUTUSAN MASUK MATRIKULASI (KPM) secara sms dengan cara  menaip :

MOE MAT NO.K.P 
dan hantar kepada 15888

Maklumat Harga Yuran Pendaftaran Matrikulasi 2013

1. Program Satu Tahun
 Sains/Teknikal – RM 550.00
Perakaunan – RM 480.00

2. Program Dua Tahun
RM 550.00 (tahun pertama)

3. Program Satu Tahun di Kolej MARA
Sains – RM 500.00
Perakaunan – RM 500.00

Pendaftaran Matrikulasi 2013

Jika anda berjaya mendapat tawaran ke kemasukan Matrikulasi 2013, anda perlu mendaftarkan diri ke Kolej Matrikulasi yang telah ditetapkan pada 27 Mei 2013 bagi kolej-kolej di Semenanjung Malaysia, 26 Mei 2013 bagi Kolej-Kolej di Sarawak dan 19 Mei 2012 bagi Kolej Matrikulasi Labuan..
Bawa sekali surat tawaran, dokumen pendaftaran dan borang perjanjian(2 salinan) dan dokumen peribadi pelajar. Diingatkan perlu dicetak sendiri oleh anda yang berjaya dan dibawa semasa hari pendaftaran kelak.

Permohonan Rayuan Matrikulasi 2013

Manakala mereka yang layak dan ada membuat permohonan tetapi gagal mendapat tawaran ke Program Matrikulasi KPM boleh membuat permohonan rayuan matrikulasi 2013 mulai 25 April 2013 sehingga 09 Mei 2013.
Permohonan Rayuan Matrikulasi 2013 perlu dibuat secara online di laman web yang sama di atas.
Keputusan rayuan kemasukan ke Program Matrikulasi akan dikemaskini.


P/S:  Semoga anda diterima masuk ke program matrikulasi dibawah naungan KPM. Bagi yg berjaya masuk usahalah dgn gigih kerana tempoh masa anda cuma setahun dalam matrikulasi, sememangnya dgn usaha yg gigih dan fokus dlm tutorial anda pasti akan berjaya. 

Saturday, March 5, 2011

N.28 Kerdau, Pahang

Profil Calon Barisan Nasional
  • Nama: Syed Ibrahim Syed Ahmad, 44,
  • Tempat Lahir : Kg Kuala Tekal, Temerloh, Pahang.
  • Tarikh Lahir : 18 Januari 1967
  • Umur : 44 tahun
  • Alamat : Kg Bukit Seding Dato Sharif, Temerloh, Pahang.
  • Status : Berkahwin
  • Nama Isteri : Sharifah Farunai Syed Ahmad, 45 tahun
  • Bilangan Anak : Satu Lelaki dan Dua Perempuan
  • Pendidikan:
    • Sek Ren Keb Kuala Krau, Temerloh
    • Sek Men Agama Al_Kahiriah, Temeloh
    • Kuliah Sultan abu Bakar, Pekan Pahang
    • Universiti Al azhar
  • Pengalaman Kerjaya:
    • Pembantu Pegawai Yayasan Pahang, Kaherah, Mesir (1993-1996)
    • Guru Bahasa Arab dan Agama Sek Men Agama Darul Naim, Kuala Krau, Temerloh, Pahang. (1997 - 2000)
    • Pegawai Penyelaras Masjid Daerah, Jerantut. (Nov - Dis 2000)
    • Pegawai Khas kepada YAB Menteri Besar Pahang (2001 - )
  • Pengalaman Politik:
    • Naib Ketua UMNO Bahagian Kuala Krau.
    • AJK Dakwah Kerajaan Negeri Pahang
    • AJK Persatuan Pelajar Timur Tengah, Pahang
    • Ajk Biro Latihan UMNP Pahang.
    • Ketua UMNO Caw Kuala Tekal, Temerloh
  • Pendidikan:
    • Maahad Muahmmadi, Kota Bharu, Kelantan.
    • Ijazah Sarjana Muda (Usulludin).
  • Pengalaman:
    • Guru Sek Menengah Agama Darul Naim

_______________________________

Profil Calon PAS

  • Nama: Hassanuddin Salim, 43,
  • Jawatan dalam parti: Ketua Penerangan PAS Pahang
  • Pendidikan Awal dan Kerjaya:
    • Mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Sanggang dan pendidikan menengah di Sekolah Menengah Abu Bakar, Temerloh.
    • Beliau kemudiannya melanjutkan pelajaran keperingkat Diploma dalam bidang Ukur Tanah, di UiTM Shah Alam.
  • Kerjaya:
    • Memulakan kerjayanya dalam Industri Pembinaan dan Ukur Tanah selama 15 tahun.
    • Sepanjang menceburi bidang itu beliau pernah berkhidmat dalam kerja-kerja pembinaan berskala besar seperti pembinaan infrastruktur untuk industri minyak dan gas dan antaranya pembinaan hospital Temerloh.
    • Beliau juga pernah Berkhidmat di Sudan dalam industri minyak dan gas.
  • Dunia Politik:
    • Dalam politik, Hassanuddin adalah bekas Setiausaha Dewan Pemuda PAS Pahang dan kini menjawat jawatan Ketua Penerangan PAS Pahang, Setiausaha PAS Kawasan Temerloh.
    • Dalam pilihan raya, Hassanuddin pernah diamanah mewakili PAS dalam Pilihan Raya Umum (PRU) 2004 sebagai calon di DUN Lanchang dan DUN Kerdau dalam PRU 2008.


Sumber: Berita Harian Online.

N.27 Merlimau, Melaka

Profil Calon Barisan Nasional
  • Nama: Roslan Ahmad, 44,
  • Tempat Lahir : Merlimau Pasir
  • Umur : 44 Tahun
  • Status : Berkahwin
  • Nama Isteri : Zalifah Omar
  • Anak : 4 Orang ( 3 lelaki, 1 perempuan)
  • Kerjaya : Pengurus Unit Pembangunan Perniagaan dan Sosiol Ekonomi di Perbadanan Melaka Holding Sdn Bhd.
  • Beliau adalah anak kepada bekas Ketua UMNO Bahagian Jasin ( 1974 - 1978 ) Allahyarham Datuk Ahmad Ithnin.
  • Pendidikan:
    • Sekolah Rendah Kebangsaan Merlimau
    • Sekolah Menengah Kebangsaan Dang Anum, Merlimau
    • Sekolah Menengah Teknik Melaka
    • Maktab Adabi Muar
    • Diploma Pentadbiran dan Perniagaan di Institiut Teknologi Tun Abdul Razak (ITTAR) Kuala Lumpur / Swansea Institute Higher Education (S.I.H.E) UK.
  • Pengalaman politik:
    • Ketua Pemuda UMNO Cawangan Merlimau ( 1998-2008 )
    • Ketua Penerangan UMNO Cawangan Merlimau ( 2008-2011 )
    • Ketua Penerangan Pemuda UMNO Bahagian Jasin ( 1998-2001 )
    • AJK Pemuda UMNO Bahagian Jasin merangkap AJK Biro Pendidikan Pemuda UMNO Negeri Melaka ( 2001-2004 )
    • AJK UMNO Bahagian Jasin merangkap Pengerusi Biro Belia dan Sukan Bahagian Jasin ( 2008-2011 ) - Media UMNO
__________________________________


Profil Calon PAS

  • Nama: Yuhaizad Abdullah, 38,
  • Latarbelakang:
    • Yuhaizat Abdullah dilahirkan pada tanggal 17hb Oktober 1973 di Kampung Barok, Jasin, Melaka.
    • Beliau adalah anak ke-4 daripada 5 orang adik-beradik.
    • Bapanya, Abdullah Jumat adalah bekas Tok Sidang Kampung Chinchin manakala ibunya, Fatimah Hasan seorang surirumah sepenuh masa yang juga anak kepada bekas imam Kampung Chinchin, Hassan Wahab.
  • Pendidikan:
    • Sekolah Kebangsaan Chinchin.
    • Sekolah Menengah Dato Bendahara, Jasin, Melaka.
    • Institut Kemahiran Mara (IKM) Jasin
  • Perkahwinan:
    • Mendirikan rumahtangga dengan guru Sekolah Kebangsaan Chinchin, Shakila Mohammad.
  • Penglibatan dalam politik:
    • Memilih PAS sebagai medan politik, beliau mula bergiat aktif dalam parti bermula 1993 sebagai Setiausaha Cawangan Chinchin.
    • Pada tahun 1995 beliau dilantik sebagai Ketua Dewan Pemuda Pas Jasin dan pada 1999 dilantik sebagai Timbalan Yang Dipertua Pas Jasin sehingga kini.
    • Diperingkat negeri beliau diamanahkan sebagai Timbalan Dewan Pemuda Pas Negeri dan juga dilantik sebagai Ahli Jawatankuasa Badan Perhubungan PAS Melaka.
    • Beliau sekarang adalah aktivis Pas sepenuh masa

Keputusan pilihan raya kecil Merlimau, Kerdau seawal 8 malam

MERLIMAU: Keputusan pilihan raya kecil bagi Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau dan Kerdau dijangka diketahui seawal jam 8 malam ini.

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Yusof, berkata pihaknya juga mensasarkan peratusan keluar mengundi bagi kedua-dua DUN hari ini mencecah 80 peratus.

"SPR menasihatkan pengundi supaya keluar awal kerana bimbang cuaca dijangka hujan pada sebelah petang," katanya pada sidang media di sini, hari ini. DUN Merlimau mempunyai 10,679 pengundi berdaftar, sementara DUN Kerdau mempunyai 8,999 pengundi berdaftar.

Sementara itu, Abdul Aziz mengingatkan parti yang bertanding supaya tidak berkempen pada hari pengundian termasuk meraih undi dengan membuka barung atau di pusat operasi parti masing-masing.

P/S: Selamat mengundi DUN Merlimau dan Kerdau. Lepas ni sunyi le tempat korang. hehehe..

Friday, March 4, 2011

Hikayat Merong Mahawangsa



Trailer filem Hikayat Merong Mahawangsa atau versi international The Malay Chronicles : Bloodlines

Filem ini bakal ditayangkan pada 10 Mac 2011. Terbitan KRU Studios.
Filem ini merupakan antara filem Malaysia yg termahal dari segi kos pembikinannya yg menelan belanja Rm6.82 juta.

Sinopsis filem Hikayat Merong Mahawangsa sepertimana yang disiarkan oleh sinemamalaysia.com yang bermula sekitar tahun 120 apabila Empayar Rom dibawah pemerintahan Hadrian manakala Dinasti Han di negara China sedang memperluaskan pemerintahannya ke negara Asia Tengah.

Sewaktu angkatan Rom sedang membaik pulih kapal mereka di Goa, mereka meminta pertolongan Merong Mahawangsa mengiringi Putera Rom ke Langkasuka untuk berkahwin dengan seorang Puteri China yang cantik dari Dinasti Han.

Bagaimanapun, puak lanun dari Geruda mempunyai perancangan yang berbeza. Mereka memutuskan untuk menculik Puteri China dan menjadikannya sebagai tebusan. Di hujung pengairan Selat Melaka, Merong Mahawangsa dan angkatannya diserang oleh Geruda. Dapatkah Merong Mahawangsa menyelamatkan Puteri China dan menyatukan baginda dengan Putera Rom bagi sebuah perkahwinan yang menemukan dua tamadun besar dari negara Timur dan Barat?

Hikayat Merong Mahawangsa dibintangi oleh Stephen Rahman-Hughes, Jing Lu, Gavin Stenhouse, Craig Robert, Fong, Eric Karl Henrik Norman, Keith Chong, Keith Chong, W. Hanafi Su, Dato’ Rahim Razali, Khir Rahman, Ummi Nazeera, Nell Ng, Jehan Miskin, Umi Aida, Kuswadinata, Mano Maniam dan Ravi Sunderlingam.

Wednesday, March 2, 2011

Tempoh bayaran saman trafik dilanjutkan 10 hari lagi

02/03/2011
2:33pm

Oleh NORLIZA ABD. RAHMAN

PUTRAJAYA 2 Mac – Tempoh bayaran saman trafik yang berakhir Isnin lepas kini dilanjutkan selama 10 hari lagi, kata Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Menurut beliau, lanjutan tempoh bayaran saman tersebut bagi membolehkan orang ramai melunaskan tunggakan saman mereka.

Semalam, Ketua Trafik Pasukan Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Abdul Aziz Yusof berkata, sebanyak 17.3 juta saman yang gagal dijelaskan oleh pengguna kenderaan di seluruh negara akan disenaraihitamkan mulai Selasa.

Tindakan itu diambil setelah tempoh yang diberikan untuk orang ramai membayar saman tersebut sejak Ogos tahun lalu, berakhir. - Utusan


P/S: Buat rakan-rakan yang belum bayar saman tu boleh la buat bayaran saman sebab dah di sambungkan tempoh bayaran sehingga 10 Mac 2011. Selamat Membayar saman...

Orang ramai cadangankan bayar saman trafik secara beransur-ansur

KUALA LUMPUR 2 Mac - Orang ramai meminta polis membenarkan saman tertunggak dibayar secara beransur-ansur bagi membolehkan pesalah lalu lintas, terutama golongan berpendapatan rendah melangsaikan kesemua saman mereka.

Tinjauan Utusan Malaysia mendapati, walaupun orang ramai gembira dengan pengumuman kerajaan melanjutkan tempoh bayaran saman berdiskaun selama 10 hari lagi, namun bagi mereka yang makan gaji, jumlah wang yang diperoleh setiap bulan adalah tetap dan tidak memungkinkan mereka membayar jumlah saman yang besar secara sekali gus.

Pekerja am, Khairul Hasan Abdullah Hasan, 35, berkata, bukan semua pesalah lalu lintas berupaya melunaskan saman kerana terdapat pelbagai faktor yang membuatkan mereka terpaksa menangguhkan hasrat untuk berbuat demikian.

"Kekurangan wang adalah masalah utama yang menghalang golongan berpendapatan rendah daripada membayar saman. Gaji yang rendah ditambah lagi bilangan ahli keluarga yang ramai untuk ditanggung membuatkan seseorang itu mengetepikan saman yang diterima.

"Kerajaan harus memikirkan beberapa kaedah lain selain saman berdiskaun untuk meringankan beban golongan yang tidak berkemampuan ini seperti membenarkan bayaran secara beransur-ansur," katanya.

Seorang pelajar, Nurazlina Abdullah, 20, turut mencadangkan perkara yang sama kerana berasakan ia mampu meringankan beban yang terpaksa ditanggung pesalah yang tidak berkemampuan membayar saman.

"Sistem pembayaran secara beransur-ansur ini harus diguna pakai dalam sistem baru yang berkuat kuasa semalam kerana ia adalah satu cara untuk mendorong pesalah lalu lintas membayar saman.

"Lihat sahaja jumlah saman tertunggak yang masih belum dibayar. Bayangkan jika 17.3 juta saman itu habis dibayar, sudah tentu jutaan ringgit akan diraih kerajaan," katanya.

Pekerja swasta, L. Siva, 32, berkata, kerajaan harus mengkaji semula tempoh dua bulan yang diberikan untuk pemandu menjelaskan saman sebelum kes dibawa ke mahkamah kerana bukan semua pesalah berupaya melunaskan saman dalam tempoh itu.

"Saya bersetuju dengan kaedah saman berdiskaun tapi yang mungkin menjadi masalah ialah tempoh dua bulan yang diberi itu.

"Lebih baik sekiranya tempoh itu ditambah sebulan lagi supaya semua pihak berpuas hati dengan perkara ini selain dibenarkan membayar secara beransur-ansur," katanya.

Dalam pada itu pesara kerajaan, Yazid Mohamad, 64, berkata, tindakan menyenarai hitam harus dilakukan terhadap pesalah lalu lintas yang enggan membayar saman serta tidak berusaha untuk melunaskannya.

"Daripada apa yang kita boleh lihat beberapa hari yang lalu, ramai yang berusaha untuk menjelaskan saman mereka.

"Tempoh yang berakhir kelmarin menyebabkan ramai tidak berkesempatan melunaskan saman. Mereka harus diberi peluang untuk berbuat demikian," katanya.

Semak Saman Polis Cara SMS

Panduan Semak Saman Secara SMS


Tuan/ puan boleh check saman polis trafik melalui sms dengan cara :

Taip POLIS SAMAN [NO KAD PENGENALAN] hantar kepada 32728

contoh : POLIS SAMAN 911809105110 hantar kepada 32728

atau untuk dapatkan maklumat lebih detail , taip sms :

SAMAN POLIS [no pendaftaran kenderaan] SEMUA , hantar kepada 32728

Kalau mahu detail saman dihantar ke alamak email, taip

POLIS SAMAN [no pendaftaran kenderaan] [email ] hantar kepada 32728

Contoh : POLIS SAMAN ABC123 akurempit@yahoo.com dan hantar ke 32728

Cara nak buat bayaran : pergi ke bahagian trafik di balai polis berdekatan.. Bawa duit.


Semoga entri ni membantu anda.

Thursday, February 24, 2011

Harimau Malaya

Perlawanan

Malaysia VS Pakistan
[Football Men Olympic Qualifying 2012]

Tarikh: 23 Feb 2011 (Rabu)
Masa: 8.45pm
Tempat: Stadium Shah Alam

Tahniah buat pasukan harimau malaya kerana telah berjaya mengalahkan pasukan pakistan 2 - 0 pada perlawanan tersebut. Semoga pada perlawanan seterusnya pasukan harimau malaya kita akan berusaha dan mampu menghasilkan kejayaan dan kemenagan untuk negara. Syabas Harimau Malaya.

Monday, February 21, 2011

Hari ni promosi Mee Sanggul jenama Mee Sanggul Desa keluaran 100% Produk Muslim. Memang cukup sedap, dan harga yg berpatutan.

Kilang beroperasi di Kepala Batas, Pulau Pinang.

Utk tempahan boleh hubungi saya atau pembekal.

Azman Mee Sanggul Desa.

Datuk Siti Nurhaliza Bina Masjid



SUNGAI PETANI: Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah, merasmikan Masjid Al-Khalidiah di Kampung Permatang Pasir, Tikam Batu, dekat sini yang pembinaannya dibiayai penyanyi Datuk Siti Nurhaliza Tarudin dan suaminya, Datuk Seri Khalid Mohamad Jiwa.

Khalid yang berasal dari Kampung Permatang Pasir berkata, masjid baru itu dibina di atas tapak asal Masjid Kampung Permatang Pasir bagi menggantikan masjid lama dengan kos untuk merobohkan masjid lama dan membina masjid baru termasuk kelengkapannya berjumlah hampir RM2 juta.
Katanya, selain mendapat sumbangan pihak tertentu, ia dibina hasil sumbangan Yayasan Nurjiwa yang beliau dan isterinya wujudkan untuk membantu golongan yang memerlukan dan bagi melaksanakan program pembangunan agama.

"Ia mula dibina pada 1 Disember 2009 dan siap pada Ogos 2010. Bangunan utama masjid boleh memuatkan seramai 500 jemaah pada satu-satu masa," katanya kepada pemberita selepas majlis perasmian itu.

Khalid yang juga Pengerusi Yayasan Nurjiwa berkata, nama masjid itu dicadangkan oleh seorang sheikh dari Makkah yang ditemuinya di Madinah dan nama itu turut dicadangkan oleh Imam Masjid Kampung Permatang Pasir.

"Ia nama salah satu syurga. Kebetulan pula nama tu seperti nama saya. Saya berharap kemudahan masjid ini dapat digunakan oleh penduduk kampung. Masjid ini tidak akan dikunci untuk kemudahan orang ramai setiap masa," katanya.

Siti Nurhaliza pula bersyukur kerana masjid yang beliau dan suaminya usahakan selama ini dirasmikan hari ini, yang kebetulan jatuh pada tarikh lahir yang ke-52 suaminya.
"Apabila kami berurusan dengan pejabat Istana, tarikh yang Tuanku pilih adalah hari ini iaitu 19 Februari.

"Memang perancangan kami untuk bina masjid bagi kemudahan penduduk sekeliling untuk buat program keagamaan. Saya gembira kerana impian kami jadi kenyataan hari ini. Harap Yayasan Nurjiwa dapat membuat banyak lagi aktiviti kebajikan," katanya.

Masjid Kampung Permatang Pasir dipercayai mula dibina sekitar tahun 1896 dan kemudian dibina semula pada 1926 secara gotong royong.

Pada tahun 1985, 1997 dan 2005, kerja-kerja naik taraf masjid dijalankan untuk keselesaan jemaah dan pada 2009 pembinaan masjid baru di atas tapak sedia ada dilaksanakan. - BERNAMA


Sumber: Berita Harian 19/2/2011

Thursday, February 17, 2011

Wajah-Wajah Orang Kaya Malaysia




KUALA LUMPUR - Raja Gula, Tan Sri Robert Kuok Hock Nien yang telah kembali ke perniagaan gula tahun lalu mendahului senarai orang terkaya di Malaysia dengan memiliki kekayaan bernilai RM50.04 bilion, demikian menurut kaji selidik majalah Malaysian Business keluaran semalam.

Tempat kedua pula diduduki oleh taikun telekomunikasi, T. Ananda Krishnan (RM45.78 bilion) dan diikuti oleh Pengerusi Kumpulan Public Bank, Tan Sri Dr. Teh Hong Piow yang naik satu kedudukan kepada tempat ketiga dengan jumlah kekayaan dianggarkan RM12.77 bilion.


"Usahawan bumiputera dan pengasas Yayasan Al-Bukhary, Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary pula menduduki tempat ketujuh dengan nilai kekayaan sebanyak RM8.84 bilion," jelas kenyataan tersebut.


Tempat kelapan senarai berkenaan diduduki oleh isteri mendiang Tan Sri Lim Goh Tong, pengasas Kumpulan Genting, Puan Sri Lee Kim Hua dengan kekayaan yang dianggarkan bernilai RM7.43 bilion.


"Terdapat tiga pendatang baru dalam senarai itu dengan dua daripadanya merupakan kemasukan kali pertama.


Mereka ialah Pengarah Urusan Mah Sing Group Bhd., Tan Sri Leong Hoy Kum; Pengerusi Eksekutif dan Pengarah Urusan Kumpulan Supermax Corporation Bhd., Datuk Seri Stanley Thai dan Timbalan Pengerusi Eksekutif Tan Chong Motors Holdings Bhd., Datuk Tan Heng Chew," ujarnya.

* dipetik dari kosmo

Tuesday, February 15, 2011

Baraka Allahu Lakuma Lyrics

Baraka Allahu Lakuma Lyrics
By: Maher Zain

We’re here on this special day
Our hearts are full of pleasure
A day that brings the two of you
Close together
We’re gathered here to celebrate
A moment you’ll always treasure
We ask Allah to make your love
Last forever
Let’s raise our hands and make Du’a
Like the Prophet taught us
And with one voice

Let’s all say, say, say
بارك الله لكما وبارك عليكما
وجمع بينكما في خير
بارك الله لكما وبارك عليكما
وجمع بينكما في خير
Baraka Allahu Lakuma wa Baraka alikuma
Wa jamaah baina kuma fee khair.
Barakallah hu lakuma wa baraka alikuma
Wa jamaah baina kuma fii khair.
From now you’ll share all your chores
Through heart-ship to support each other
Together worshipping Allah
Seeking His pleasure

We pray that He will fill your life
With happiness and blessings
And grants your kids who make your home
Filled with laughter
Let’s raise our hands and make Dua
Like the Prophet taught us
And with one voice
Let’s all say, say, say
بارك الله لكما وبارك عليكما
وجمع بينكما في خير
Baraka Allahu Lakuma wa Baraka alikuma
Wa jamaah baina kuma fee khair.
Barakallah hu lakuma wa baraka alikuma
Wa jamaah baina kuma fii khair.
بارك الله
بارك الله لكم ولنا
الله بارك لهما
الله أدم حبهما
الله صلّي وسلّم على رسول الله
الله تب علينا
الله ارض عنا
الله اهد خطانا
على سنة نبينا
Let’s raise our hands and make Du’a
Like the Prophet taught us
And with one voice
Let’s all say, say, say
بارك الله لكما وبارك عليكما
Barakallahu Lakuma wa Baraka alikuma

Saturday, December 18, 2010

Kalau Berpacaran versi Cik Shida



Aksi terbaru cik shida atau Cikgu Shida di Youtube yg menjadi tontonan paling top pada 2010.
Lagu Kalau berpacaran adalah lagu dari Suhaimi meor Hassan, Ana Raffali dan Altimet. Dalam video ini cik shida berjaya membawak 3 watak dalam videonya. Hasil video cukup sempurna dan menghiburkan. Mungkin ada yg kurang senang dgn cara cik shida ini, tetapi terpulanglah pada pendapat masing-masing.

Sunday, December 12, 2010

Transformers: Dark of the Moon Trailer # 1


Ini adalah triler untuk Transformers 2011.
Harap2 best la cerita ni. Tajuk kali ini Dark of the Moon.

Bagaimana mulakan perniagaan.

Peluang perniagaan. bagaimana memulakan perniagaan secara kecil-kecilan tetapi hasil yg lumayan. Ada yg nak bagi pandangan?

Tuesday, December 7, 2010

Salam Maal Hijrah 1432H


Selamat Menyambut Tahun Baru Maal Hijrah 1432H.